Yritys
Kokolelen tarina
Kokolelen voisi olettaa viittaavan havaijilaiseen ukulele-kielisoittimeen, mutta tosiasiassa nimen takana on yritykseni virallisen nimen sointuisa lyhenne KOnsultointi ja KOulutus LEena LEmola.
Kokolele sai alkunsa syksyllä 2018, jolloin mielessäni kaikui yhä kovempaa sisäinen ääni: perusta oma yritys! Olen syntynyt yrittäjäperheeseen, perustanut palkkajohtajana yhden yrityksen, kouluttanut yrittäjiä yritystoiminnassa, johtamisessa, tuotekehityksessä, valmentanut työyhteisöjä, johtoryhmiä ja esimiehiä. Olen työskennellyt kaupan alalla, yliopistossa, meri- ja paperiteollisuudessa, rahoitus-, käännös- ja lokalisointialalla, sivutoimisena yrittäjänä ostanut hieman metsää ja myynyt puuta, suojellutkin metsääni… mutta ikiomaa yritystä, jossa voin keskittyä omiin vahvuuksiini ja intohimoni kohteisiin, minulla ei ole aiemmin ollut. Nyt on: KOKOLELE!
Onnellisimmillani ja parhaimmillani olen, kun pääsen ohjaamaan yrityksiä ja organisaatioita asiakaslähtöiseen toimintaan. Saamaan aikaan ilon ja onnistumisen tunteita, sekä näkyviä tuloksia. Kaikilla organisaatioilla on omat asiakkaansa, sisäiset ja ulkoiset – välillä tarvitaan vain ulkopuolisista osaajaa auttamaan näkemään asiakastarpeet ja niiden luomat mahdollisuudet.
Sain maisterin paperit kesällä 1991 juuri kun Suomi sukelsi syvään lamaan. Opin tuolloin kantapään kautta, että toimintaympäristön muutokset voivat olla järkyttävän suuria ja odottamattomia. Usko omaan tekemiseen voi olla kovassa. Oma kolaukseni tuli pankkimaailmasta, jossa olin juuri ylenemässä asiantuntijatehtäviin kansainvälisissä riskienhallintatehtävissä. Paperit olivat johtoryhmällä ja kuoharit jo kipattu ystävien kesken vakipaikan ja ylenemiseni kunniaksi. Järkytykseni oli suuri, kun käteeni tulikin tuhansien muiden määräaikaisten lailla tieto töiden päättymisestä massiivisten yt-menettelyjen myötä. Tuolloin opin nöyryyttä ja sitkeyttä loppuelämän tarpeisiin, sekä toisaalta myös uskon uusiin mahdollisuuksiin ja onnistumisiin.
Jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa on suhdanteisiin ja toimialoihin katsomatta vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, sekä ennen kaikkea mahdollisuutensa. Kokolelen tavoitteena on auttaa saamaan nämä asiat esille nopeasti ja tehokkaasti, innostaen.
Työkalurepussani on laaja valikoima erilaisia palvelumuotoilun (business design) menetelmiä. Eniten käytän kuitenkin aikaa kuuntelemiseen ja ymmärtämiseen, sekä sen jälkeen kehittämis- ja innovointiehdotuksiin – tietysti asiakaslähtöisesti!
Missio, visio & arvot
Kokolelen missiona on kehittää yritysten liiketoimintaa asiakaslähtöisesti ja tuottavasti
Kokolelen visiona on kehittää asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa uusia, käytännönläheisiä innovointitapoja
Kokolelen arvoina ovat:
- rehellisyys – kerron rakentavalla tavalla myös ongelmakohdista
- selkeys – käytän selkokieltä ja perustelen näkemykseni
- asiakkaan arvostaminen – arvostan vaitiolovelvollisuutta, sekä kunnioitan asiakasta ja hänen näkemyksiään