Matkailu on maailman kilpailluimpia bisneksiä. Toimijoita on paljon ja asiakkaat ovat aiempaa vaativampia. Matkailussa on kuitenkin paljon kasvupotentiaalia ja se on jo nyt yksi Suomen merkittävimmistä vientitulolähteistä. Matkailun ydinklusterin liikevaihto oli vuonna 2017 jo 9,7 miljardia euroa (TEM 2019:3). Nykyasiakas löytää matkakohteensa ensisijaisesti mobiilivälineiden kautta ja lisätietoa hän kaivaa tietokoneesta. Kun kiinnostava juttu löydetään, niin se halutaan ostaa saman tien ilman mutkikkaita lisäreittejä. Laadukkaiden tuotteiden ja palvelujen lisäksi asiakkaat janoavat uusia elämyksiä, joista voidaan omien kokemusten jälkeen kertoa muillekin sosiaalisen median eri kanavissa.
Digitaalisen matkailumarkkinoinnin guru, Flowhousen Miikka Raulo muistuttaa matkailuyrittäjiä neljästä olennaisesta asiasta:
- Ole digitaalisesti näkyvillä ja löydettävissä
- Tee ostaminen asiakkaalle helpoksi
- Pidä tai ylitä asiakaslupauksesi
- Huolehdi jälkimarkkinoinnista – varmista suositukset ja asiakastyytyväisyys

Projektipäällikkö Anne Muurinen Turku Business Regionista
Kuulostaako tämä kaikki haastavalta? Ei hätää, osaamista saa ainakin Turun seudulla huhtikuussa käynnistyneestä hankkeesta, Elämyksiä maaseudulle. Osallistujille maksutonta hanketta rahoittaa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto. Hankkeen projektipäällikkö Anne Muurinen Turku Science Park Oy:sta kertoo, että hankkeessa lisätään mm. maaseutumatkailun digitaalista ja kansainvälistä asiakasosaamista. Hankkeessa on mukana kymmenen kuntaa ja jo 25 matkailuyritystä.
Yhteisenä tavoitteena on kasvattaa sekä koti- että kansainvälisten matkailijoiden määrää sekä pidentää matkailusesonkeja kestämään jopa vuoden ympäri. Keinona on mm. uusien tuotteiden ja tuotepakettien kehittämistä verkostomaisessa yhteistyössä. Kehittämistyössä käytetään myös palvelumuotoilun metodeja, joilla yrittäjät voivat katsella toimintaansa ikään kuin asiakkaan lasit silmillään.
Muurinen on innoissaan hankkeesta, onhan mukaan tullut jo hyvä joukko yrittäjiä ja alueella on valmiiksi matkailijoita kiinnostavia erityisvahvuuksia, kuten rauhaisa luonto, monipuolinen kulttuuritarjonta sekä puhtaat elintarvikkeet ja värikäs historia.
Hankkeen starttipäivässä 10.4. Ilmaristen Matkailutilalla oli paikalla runsas määrä osallistujia. Miikka Raulo kertoi digitalisaation mahdollisuuksista kuulijoille niin innostavasti, ettei aika riittänyt kaikkien esityksestä heränneiden kysymysten vastaamiseen. Näistä kysymyksistä ja aiheista onkin hyvä jatkaa hankkeen aikana. Osallistujilla oli myös mahdollisuus sopia jo ennakkoon BusinessMakerin kautta tehtäviin pikatreffeihin. Omilla treffeilläni kuulin mm. Järppilän kartanon palveluista sekä sen mailla harhailevasta kummituksesta, Valkeasta Rouvasta.
Jos olet Turun seutukunnasta ja haluat osallistua tähän maaseutumatkailuyrittämistä kehittävään hankkeeseen, ole pikaisesti yhteydessä Turku Science Park Oy:n Anne Muuriseen: anne.muurinen@turkubusinessregion.fi. Starttipäivän perusteella käynnistymässä on ihan mahtava matkailun kehittämisprojekti – kannattaa osallistua siihen!

Ilmaristen matkailutila sijaitsee Liedossa